.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گردشگری کشاورزی حلقه مفقوده گیلان

شمال نیوز: ارديبهشت ماه كه از راه مي رسد كشاورزان هم كم كم دست به كار و آماده مي شوند، چايكاران براي چيدن برگ هاي سبز چاي، شاليكاران براي نشاء شاليزارها همه و همه مناظر زيبا و بي بديلي را در سراسر گیلان به تصوير مي كشد كه مي توان از این ظرفیت و افزايش توان گردشگري كشاورزي برای توسعه اقتصادي استان استفاده كرد كه تاكنون توجه خاصي به این مهم نشده است.

 گردشگری کشاورزی زیر شاخه گردشگری روستایی است در این نوع گردشگری، گردشگر با حضور در بطن جامعه روستایی با زندگی کشاورزان آشنا می شود.

متاسفانه هنوز گردشگری کشاورزی در جامعه روستایی کشور به ویژه گیلان چندان مطرح نیست و امکان دارد فقط مردم برای دیدن طبیعت به این مناطق بروند.

به هر حال در گردشگری کشاورزی فقط دیدن طبیعت مطرح نیست درحالی که مفهوم درست این مهم آشنایی گردشگر با فرهنگ جامعه روستایی است.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر از گیلان به میان مردم رفته نظر و دیدگاه آنان را در زمینه توسعه گردشگری کشاورزی جویا شده است.

یک شهروند شفتی به مهر می گوید: گردشگري كشاورزي و طبيعت گردي در گیلان به ویژه شهرستان شفت می تواند گردشگران زيادي را از سراسر كشور به سوي خود بكشاند و  جلو هاي بهشت گونه را به چشمان ناظران هديه كند.

محمد رحمانی افزود: اين ظرفيت در بسياري از نقاط کشور وجود دارد مانند جشن خرمن كوبي كه مختص برداشت برنج در استان هاي شمالي است و هر ساله با آداب و رسوم خاصي اوائل پائيز اجرا مي شود.

وی اظهارداشت: اطلاع رساني مناسب از برگزاری این گونه جشن ها می تواند گردشگران را به سوي خود جذب و عايدات سرشاری را نصيب كشاورزان كند.

 


لزوم رونق بخشی به توسعه گردشگری کشاورزی در گیلان

این شهروند شفتی به مهر می گوید: احداث راه های روستایی مناسب، گازرسانی و دیگر زیر ساخت های اساسی دیگر می تواند به توسعه گردشگری کشاورزی رونق بخشد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت راه های روستایی گیلان به ویژه شهرستان شفت از وضعیت خوبی برخوردار نیست از اینرو می طلبد مسئولان توجه ویژه به این زیر ساخت اساسی داشته باشند.

رحمانی یادآورشد: گازرسانی به مناطق روستایی از دیگر زیر ساخت های مهم توسعه گردشگری است که مسئولان باید در این زمینه تلاش مضاعف انجام دهند.     

شهروند دیگری از فومن به خبرنگار مهر می گوید: آشنایی و آموختن فرهنگ روستایی از اهداف گردشگری کشاورزی است.

سلیمان رضایی افزود: گردشگری کشاورزی در گیلان از حلقه های مفقود به شمار می رود در حالیکه ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای رشد این نوع گردشگری در استان وجود دارد.

وی اظهارداشت:  گردشگری کشاورزی ضمن اینکه فوائد روحی و مادی می تواند برای گردشگر به همراه داشته باشد برای روستانشینان نیز فوائد اقتصادی به دنبال دارد.

این شهروند فومنی با اعلام اینکه گردشگری کشاورزی از گردشگری روستایی جدا نیست، می گوید: گردشگر در سفر به این مناطق می تواند در کنار دیدن مزارع متنوع و تلاش کشاورزان از محصولات کشاورزی نیز آشنا شود.

وی ادامه داد: گردشگر با حضور در مزارع با نحوه كشت و برداشت محصول و حتي فرآيند صنايع جانبي این بخش مهم اقتصادی آشنا مي شود.

به هر حال گيلان را بايد در شمار استان هايي قرار داد كه كشاورزي ركن اصلي معيشت و اقتصاد مردم اين منطقه قرار دارد و به سبب موقعيت اقليمي و جغرافيايي، كشاورزي به عنوان قطب اقتصادي اين استان تلقي مي شود.

 چاي، برنج، مركبات، بادام زميني و انواع محصولات ديگر در تبادل فعاليت هاي تجاري و بازرگاني مردم اين سامان همواره مقوله اي تعيين كننده براي معيشت مردم است و در عين حال، جريان مناسبات اقتصادي داخلي و خارجي را تحت تأثير خود قرار مي دهد.

 اما متاسفانه در سال هاي اخير كشاورزي گيلان در پاره اي محصولات همچون چاي شرايط سخت و دشواري را سپري مي كند چنان كه باغدار، كارخانه دار و تاجر چاي از  شرايط موجود ابراز نارضايتي مي كنند.

بدین ترتیب با بهره جستن از گردشگري به نفع محصولات كشاورزي، از قبیل چاي مي توان فرصت توانمندسازي كشاورزي همسو با توسعه گردشگري براي فعالان اين دو بخش را فراهم كرد.

مدیرکل سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگري گيلان در این باره  می گوید: محصولاتی همچون چاي، گل گاوزبان، برنج، بادام زمینی، زيتون، فندق و غیره از جاذبه هاي استان در زمينه كشاورزي است.

رضا علیزاده افزود: برگزاری جشن های متنوع محصولات کشاورزی از قبیل جشن خرمن برنج در گیلان می تواند به پویایی اقتصاد روستایی کمک شایان توجه کند.

 


جلوگيري از پديده مهاجرت روستائيان به شهرها از مزاياي مهم گردشگري كشاورزي

وی همچنین جلوگيري از پديده مهاجرت روستائيان به شهرها را از ديگر مزاياي گردشگري كشاورزي عنوان کرد و اظهارداشت: از آنجا كه بيشتر جمعيت گيلان را روستائيان تشكيل مي دهند با حمايت از گردشگري كشاورزي و درآمدزايي براي كشاورزان مي توان به افزايش توانایی اقتصادي و ماندگاري آنان در روستاها كمك كرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: برای تقويت اين نوع گردشگري تاكنون برنامه هاي متعددي در استان به مرحله اجرا در آمده است.

وی افزود: جشنواره سوسن چلچراغ داماش، گلاب گيري منطقه شفت، جشن خرمن برنج، جشنوار ه هاي گل گاوزبان، فندق و توت فرنگي از جمله جشنواره هايي است كه تاكنون از سوي سازمان ميراث فرهنگي، محيط زيست و جهاد كشاورزي در ا ستان اجرا شده است.

علیزاده اظهارداشت: برگزاري اين گونه جشنواره ها موجب اشتغالزايي کشاورزان و پویایی اقتصادی در استان خواهد شد.

وی یادآورشد: بدون شك تبليغات و اطلاع رساني مناسب برنامه ريزي علمي و فني و كارشناسي شده و همكاري همه دستگاه هاي اجرايي تاثير بسزايي در جذب گردشگران و توسعه گردشگري كشاورزي خواهد داشت.

علی ای حال وقتی سخن از توسعه همه جانبه روستایی مطرح می شود شامل سه بخش کشاورزي، صنعت و خدمات است که ابعاد اقتصادي، اجتماعی، فضایی و سازماندهی فرآیند توسعه را شامل می شود.

بنابراین گردشگري روستایی و کشاورزی می تواند راهبردي براي توسعه همه جانبه دولت ها از نظر اقتصادي، اجتماعی و زیست محیطی باشد.

 از نظر اقتصادي گردشگري می تواند اثرات اقتصادي مهمی را براي نواحی روستایی در برداشته باشد. گردشگران روستایی براي اقامت، خرید کالاهاي محلی،  خدمات، پول پرداخت می کنند.

پول ها در فعالیت هاي محلی جریان می یابد و موجب تحرك مناطق روستایی در برآورده کردن هرچه بهتر و بیشتر نیازهاي بازدیدکنندگان می شود و اثرات مهم اقتصادي این صنعت به کند شدن روند تخلیه سکونتگاه هاي روستایی منتهی خواهد شد.

 


گردشگري روستایی می تواند موجب کاهش فقر و افزایش درآمد شود

همچنین گردشگري روستایی به عنوان یک ابزار براي تولید اشتغال و توسعه اقتصادي در سطح منطقه می تواند موجب کاهش فقر و افزایش درآمد شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: گردشگری کشاورزی فقط حضور در مزارع نیست بلکه همه فعالیت های تفریحی و گردشگری در مناطق روستایی که بر پایه کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، هنرها و صنایع دستی، آداب و رسوم محلی، بافت سنتی، معماری بومی، شکار و غیره انجام می گیرد را در بر می گیرد.

غلامعلی جعفرزاده افزود: گردشگری کشاورزی با طبیعت گردی رابطه نزدیکی دارد و علاوه بر آن می تواند در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نقش بسزایی داشته باشد.

وی اظهارداشت: با توجه به تنوع اقلیم و آب و هوا در گیلان تمامی روستاهای این استان زمینه جذب گردشگر را دارند و از این طریق می توان به رشد اقتصادی روستاها کمک کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در گردشگری کشاورزی باید منافع مادی به کشاورز برسد و گردشگر نیز با فرهنگ و سنت روستایی آشنا شود.

وی افزود: گردشگر کشاورزی در مدت اقامت در روستا از امکانات مختلف روستایی از قبیل خانه روستانشین استفاده کرده و هزینه را نیز به کشاورز پرداخت می کند و از این طریق به رشد روستا کمک خواهد شد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه گردشگری کشاورزی در استان مغفول مانده است، اذعان داشت: برای توسعه این نوع گردشگری باید اطلاع رسانی گسترده انجام شود.

بدون شک گردشگري روستایی و کشاورزی به عنوان ابزاري براي توسعه پایدار و حفاظت از منابع طبیعی مطرح است. ماهیت صنعت گردشگري ایجاد اشتغال و درآمد، متنوع سازي اقتصاد، مشارکت اجتماعی و استفاده از منابع محلی است.

بنابراین توسعه گردشگري در نواحی روستایی می تواند نقش مهمی در متنوع سازي اقتصاد جوامع روستایی داشته و زمینه ساز توسعه پایدار روستایی باشد، از طرف دیگر وسیله اي براي تحریک رشد اقتصاد ملی از طریق غلبه بر انگاره هاي توسعه نیافتگی و بهبود استانداردهاي زندگی مردم محلی به حساب آید.

صنعت توریسم به عنوان یک صنعت فرابخشی، فعالیت هاي مختلفی را در برگرفته و با تمامی بخش هاي اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی بطور مستقیم و غیرمستقیم تعامل دارد.

با وجود این یکی از عوامل اساسی در ایجاد تحول و دگرگونی در بخش توریسم استان مطالعه همه جانبه آثار و تبعات مثبت، منفی و نگاه ویژه به توسعه این صنعت است به عبارتی در قالب فرآیند سیستمی برای توسعه و رونق دهی به این مهم باید برنامه ریزي کرد.

 


بزرگترین محاسن گردشگری کشاورزی؛ احیا و تقویت آئین های سنتی در مناطق روستایی

استاندار گیلان در این باره می گوید:  گردشگري روستایی و کشاورزی در توسعه جوامع محلی روستایی در استان موجب خودکفایی و تقویت اقتصاد منطقه، رونق صنایع دستی محلی، افزایش کیفیت زندگی و رفع معضل بیکاري می شود.

محمد علی نجفی بزرگترین محاسن گردشگری کشاورزی را زنده نگه داشتن آئین ها و فعالیت های روستایی به عنوان یکی از مواریث فرهنگی یک سرزمین نام برد.

 وی اظهارداشت: در گردشگری کشاورزی بسیاری از کشتزارها در مناطق روستایی جذاب بوده که می تواند موقعیت فراغتی منحصر به فرد برای ساکنان شهرها باشد.

استاندار گیلان گفت: دراین زمینه ایجاد امکان اسکان بازدیدکنندگان گردشگری کشاورزی و روستایی در این مناطق می تواند موجب توسعه کشاورزی در سایه گردشگری شود.

وی افزود: گردشگري كشاورزي انعكاسي از تدارك فرصت ‌هاي جديد در زمينه ايجاد فرصت‌ هاي اقتصادي از طريق گردشگري در مزارع است.

نجفی اظهارداشت: گردشگري كشاورزي به عنوان يكي از شاخه هاي گردشگري است كه ارتباط عميق و ريشه داري با محيط هاي روستايي دارد.

وی در ادامه اظهارداشت: گیلان به دليل برخورداري از اقليم مناسب، شرايط محيطي مطلوب و موقعيت ويژه جغرافيايي، امكان بهره برداري بهينه از زمين برای فعاليت هاي متنوع كشاورزي را فراهم آورده است.

استاندار گیلان گفت: به همين منظور و برای تنوع بخشي، پايداري و استمرار فعاليت هاي اقتصادي يكي از راهكارهاي پيشرو، توسعه فعاليت هاي گردشگري كشاورزي و برای دستیابی به اهداف توسعه پايدار محيطي در نظر گرفته شد.

 


گردشگری روستایی باید براساس مبانی صحیح شکل گیرد

وی افزود:  گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی محسوب می شود.

نجفی اظهارداشت: توسعه روستايي راهبردي براي بهبود زندگي اقتصادي و اجتماعي در جامعه طراحي شده است.

وی تصریح کرد: افزایش درآمد روستائیان و خانوارهای روستایی یکی از مهمترین اهداف توریسم روستایی و کشاورزی است.

به هر ترتیب توریسم را می توان یکی از اجزا تشکیل دهنده توسعه برشمرد، توجه به تمامی ابعاد این مقوله نیز ضروری و لازم به نظر می رسد. توریسم روستایی می تواند باعث افزایش میزان درآمد روستائیان شود که این خود یکی از اهداف این نوع توریسم است.

متاسفانه متوسط درآمد سرانه جامعه روستایی در استان بسیار پائین است این در حالی که با ترویج گردشگری روستایی و کشاورزی می توان به افزایش درآمد و رونق اقتصادی در این مناطق امیدوار بود.

فرماندار شهرستان رشت در این ارتباط گفت: گردشگری یک صنعت سبز است و منطبق با اصول زیست‌ محیطی برخلاف بسیاری دیگر از صنایع بر مبنای انرژی ‌های غیرتجدید شونده بنیان گذاشته نشده  بلکه براساس پتانسیل‌های بومی هر منطقه شکل گرفته است.

سید عیسی مهدوی افزود: در صورتی که گردشگری روستایی براساس مبانی صحیح شکل بگیرد در حقیقت می‌تواند به عنوان یک صنعت پایدار و مطابق با محیط‌زیست در فضای توسعه‌ای کشور نقش ایفا کند.

وی اظهارداشت: در کنار بخش کشاورزی در روستاها همواره صنایع‌ دستی و بومی به عنوان یکی از مبانی ایجاد شغل نقش ایفا کرده است.

فرماندار رشت گفت: در این سال‌ها متاسفانه با افزایش روند مهاجرت از روستا به شهر، بخش مهمی از صنایع دستی در معرض نابودی قرار گرفته ‌است.

 


توریسم روستایی می تواند به عنوان منبع جدید درآمدی برای روستائیان باشد

وی افزود: توریسم روستایی می تواند به عنوان منبع جدید درآمدی برای روستائیان باشد و تا اندازهای مشکلات آنان را رفع و یا لااقل تقلیل دهد که این امر مستلزم مدیریت و برنامه ریزی خاصی است.

به هر حال باید اذعان کرد به اینکه نظام روستایی برای بهبود وضعیت کشاورزی به عنوان مهمترین مبنای توسعه روستایی باید مدنظر قرارگیرد امری که از دید هیچ ‌کسی پنهان نیست اما از منظری دیگر راهکارهای مکملی نیز وجود دارند که در جایگاه خود می‌توانند بسیار موثر باشند.

 هنگامی که از کاهش جمعیت شهری بویژه در کلانشهرها صحبت می شود مهمترین راهکار‌ برای این مشکل پیشگیری است یعنی باید بتوان از مهاجرت روستائیان به شهرها و از مهاجرت ساکنان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلانشهرها جلوگیری کرد و همه برنامه‌ ریزان می‌دانند که این هدف به سادگی قابل دستیابی نیست.

حال که جامعه روستایی کشور به ویژه گیلان از پتانسیل خوبی برای گردشگری روستایی برخوردار است و با توجه به این شاخه از گردشگری می‌ توان به توسعه پایدار مناطق روستایی کشور کمک کرد و این امری است که نیاز به سیاست گذاری و برنامه‌ریزی دارد.

به گزارش مهر، هویت روستایی، هویتی زیبا و به جهت اجتماعی بسیار ارزشمند است که باید از آن صیانت کرد اما همه باید بدانند و بپذیرند که با ترویج گردشگری روستایی و کشاورزی  در عمل می‌توان به  صیانت از این میراث ارزشمند کمک کرد.

 
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.05 seconds.